Teknologi Pendidikan

Subjek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FAKULTI PENDIDIKAN

 

 

STRUKTUR KURSUS

SEMESTER I SESI 2008/2009

 

 

 

                                

 

 

PROGRAM          :         PRASISWAZAH                                    

                                                         

KURSUS      :         TEKNOLOGI  PENDIDIKAN  

                                                   EDUCATONAL TECHNOLOGY

                          

KOD KURSUS   :          GGGE2153

 

PENYELARAS  :          DR MOHD. ARIF HJ ISMAIL

 

 

 

 

 

                                                             

 

 

 

 

 

 

KOD KURSUS    :      GGGE2153

 

NAMA KURSUS :      TEKNOLOGI  PENDIDIKAN  

                                                EDUCATONAL TECHNOLOGY

 

 

MATLAMAT DAN RINGKASAN KANDUNGAN KURSUS

COURSE OBJECTIVES AND OUTLINE

 

Kursus ini memberi pengetahuan serta latihan amali yang meliputi aspek konsep, peranan dan kepentingan Teknologi Pendidikan.  Pelajar juga didedahkan tentang prinsip-prinsip penyediaan, penggunaan, pemilihan dan penilaian media pengajaran, serta perancangan pengajaran berpandukan Teknologi Pendidikan yang merangkumi aspek pendekatan sistem, kepelbagaian media  dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan.  Aspek penerbitan, grafik,  dan penghasilan media seperti bahan bercetak, bahan dua dan tiga dimensi, transperansi, fotografi, filem slaid, audio, video dan sebagainya bagi tujuan pengajaran-pembelajaran diberi penekanan.  Di samping itu juga, pelajar di dedahkan dengan isu-isu semasa dan inovasi dalam Teknologi Pendidikan.  Kursus ini dikendalikan secara kuliah, tutorial, latihan amali aplikasi bahan sumber media dan tugasan individu.                              

 

This course gives knowledge and practical exercises which covers the concept, role and the importance of  Educational Technology.  Students will be exposed to the principles of preparation, utilization, selection and evaluation of instructional media, and also lesson planning based on Educational Technology which comprises the aspects of system approach, various media and the development of Information & Communication Technology (ICT) in education.  The focus is also on the aspects of development, production and graphics of media such as print, 2D & 3D materials, transparency, photography, film slides, audio and video for teaching & learning.  Also, students will be exposed to current issues and innovation in Educational Technology. This course is conducted in lecture, tutorial, media resource materials application practice and individual tasks.     

 

PRA SYARAT KURSUS:

PREREQUISITE:                           GGGE2153

 

BACAAN ASAS:

BASIC READINGS:

 

Mohd. Arif Ismail & Rosnaini Mahmud. 2008. Integrasi ICT dalam Pembestarian Sekolah. Bukit Kiara, Kuala Lumpur: BTP.

 

Newby, T.J, 1996. Instructional Technology for Teaching and Learning. New Jersey:   Prentice Hall.

 

Priscilla, N. & Karin, M.W.  2003.  Teaching with Technology:  Designing Opportunities  to Learn. 2nd Edition. Canada: Thomson Wadsworth.

 

Raizen, S.A., Sellwood, P., Todd, R.D., & Vickers, M. 1995. Technology Education in the Classroom: Understanding the Designed World. San Francisco: Jossey-Bas Publishers.

 

Smaldino, S.E., Lowther, D.L. & Russell, J.D. 2008. Instructional Technology and Media for Learning (9th edition). New Jersey: Prentice Hall.

           

 

 

 

 

 

 


Hasil Pembelajaran, Kaitannya dengan Hasil Program, Kaedah Penyampaian dan Kaedah Penilaian

 

 

Hasil Pembelajaran

HP

1

HP

2

HP

3

HP

4

HP

5

HP

6

HP

7

HP

8

Kaedah Penyampaian

Kaedah Penilaian

1

Dapat menerangkan dan mengaplikasikan prinsip asas Teknologi Pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran.

 

 

 3

3

 

 

 

 

 3

Kuliah Tutorial

Demonstrasi

Kerja Amali

Tugasan Individu

 

Pep. Akhir

2

Dapat  menyedia dan memilih media pengajaran secara kritis dan kreatif

2

3

 

3

 

 

 

3

Kuliah Tutorial

Demonstrasi

Kerja Amali

Tugasan Individu

 

Pep. Akhir

3

Boleh mengaplikasikan  dan membuat perancangan pengajaran berpandukan Teknologi Pendidikan yang merangkumi aspek pendekatan sistem, kepelbagaian media  dan perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan

 

3

 

2

 

 

 

3

Kuliah Tutorial

E-Pembelajaran

Demonstrasi

Kerja Amali

Tugasan Individu

 

Pep. Akhir

4

Boleh  merekabentuk media pengajaran  bagi tujuan pengajaran-pembelajaran  dalam bilik darjah

 

3

3

2

 

 

 

3

Kuliah Tutorial

Demonstrasi

Kerja Amali

Tugasan kumpulan

 

Pep Akhir

5

Boleh mengguna dan menilai media pengajaran

 

 

3

3

2

 

 

 

3

Kuliah

Tutorial

Demonstrasi

Kerja Amali

Tugasan Individu

 

Pep. Akhir

 

 

 

 

 

 

 

Kata Kunci Hasil Pembelajaran Program (HPP)

HPP1:   Menguasai dan mengintegrasi ilmu asas dan ilmu khusus dalam   bidang pendidikan jasmani, sukan dan rekreasi.

HPP2:   Menguasai dan mengaplikasi kemahiran psikomotor dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani, sukan dan rekreasi.

HPP3:   Berkebolehan berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif serta mampu menyelesaikan masalah dengan bijaksana dalam situasi yang pelbagai.

HPP4:   Berkeupayaan berkomunikasi dan berfungsi sebagai pemimpin dan ahli yang berkesan dalam pasukan.

 

HPP5:   Berkemahiran mengurus dan mengintegrasi maklumat dalam pendidikan jasmani, sukan dan rekreasi ke arah amalan gaya hidup sihat.

HPP6:   Mengamalkan sikap, nilai, tanggungjawab serta etika profesional dalam bidang kepimpinan sukan.

HPP7:   Melaksanakan tanggungjawab sosial bagi melahirkan modal insan berasaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

HPP8:   Menguasai kemahiran keusahawanan berasaskan bidang pendidikan jasmani, sukan dan rekreasi.

 

 

1

Penyumbang kecil kepada hasilan pembelajaran dan tidak diukur

2

Penyumbang sederhana kepada hasilan pembelajaran dan diukur

3

Penyumbang utama kepada hasilan pembelajaran dan diukur

 


 

 

Notional Credit Hour Estimation

 

 

(Independent Hour)/(Contact Hour)

 

 

Kuliah

2

 

 

 

 

 

 

Tutorial

0.5

 

 

 

 

 

 

Library

0

 

 

 

 

 

 

Persiapan/e learning/amali

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Course Credit

3

 

 

 

 

 

Remarks : 40 learning hour per semester is equivalent to 1 notional credit hour

 

 

Week

Topic

Lecture

Perbincangan

Library

Persiapan

Ind. Learning

Total learning hour

1

Pengenalan kursus

1

0

0

0

2

3

2

Teknologi Instruksional

2

0

2

0

2

6

3

Pendekatan Sistem dalam Teknologi Pendidikan

2

3

2

2

4

13

4

Model Reka Bentuk Instruksi

2

1

1

1

1

6

5

Perancangan Sistematik Dalam Penggunaan dan Penilaian Media Pengajaran

2

3

2

2

4

13

6

Konsep dan Pengkelasan Media

2

3

2

2

3

12

7

Pemilihan dan Penilaian Media Pengajaran

2

3

2

2

3

12

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Multimedia dalam Pengajaran dan Pembelajaran

2

3

2

2

3

12

9

Grafik dalam Pendidikan

2

3

2

2

3

12

10

Bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi

2

1

1

1

1

6

11

Penggunaan OHP dan Penghasilan Transparensi

2

2

1

1

1

7

12

Fotografi dalam Pendidikan

2

3

2

2

4

13

13

Video dalam Pengajaran dan Pembelajaran

2

1

1

1

1

6

14

Rumusan, perbincangan dan penilaian

2

0

0

0

4

6

 

Total Learning Hour in 1 Semester

27

26

20

20

34

127

 

Required Notional Learning Hour

 

 

 

 

 

120

 

Notional Credit Hour

 

 

 

 

 

3.175

 

 


 

PERANCANGAN KANDUNGAN KURSUS MENGIKUT MINGGU

 

 

MINGGU

 

TAJUK

PENSYARAH

TUTORIAL/

AKTIVITI

 

1

 

Pengenalan:

-  Definisi Konsep

·      Teknologi

·      Pendidikan

·      Teknologi Pendidikan

·      Teknologi Instruksional

·      Teori Komunikasi

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Pendaftaran kumpulan tutorial

·  Rujukan:

 

2

 

Teknologi Instruksional

·      Domain-domain Asas

·      Isu-isu 

·      Cabaran

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Pengesahan pendaftaran tutorial

·  Rujukan: 

 

 

 

3

 

Pendekatan Sistem dalam Teknologi

Pendidikan

·        AECT

·        Rekabentuk Mesej Pengajaran  

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 1- Domain-domain Asas Teknologi Instruksional &  Teknologi Instruksional: Isu & Cabaran

·  Rujukan:

 

 

 

4

 

Model Reka Bentuk Instruksi

·        Model ADDIE

·        Model Hanaffin & Peck

·        Model Dick & Carey

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 2 – Teori Komunikasi & Pendekatan Sistem AECT

·  Rujukan: 

 

 

5

 

Perancangan Sistematik Dalam Penggunaan dan Penilaian Media Pengajaran

·        Model ASSURE

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 3 -  Model-model Rekabentuk (ID Model)

·  Rujukan:

 

 

6

 

Konsep dan Pengkelasan Media

·        Konsep asas media

·        Media Pengajaran

·        Jenis-jenis media

·        Klasifikasi Media

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 4 – Perancangan Sistematik Dalam Penggunaan dan Penilaian Media Pengajaran

-  Model ASSURE

·  Rujukan: 

 

 

7

 

Pemilihan dan Penilaian Media Pengajaran

·        Prinsip pemilihan media

·        Kriteria pemilihan media

·        Penilaian penggunaan media

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 5 – Konsep dan Pengkelasan Media

·   Rujukan:

 

8

 

Multimedia dalam Pengajaran dan Pembelajaran

·      Definisi multimedia

·      Pembelajaran Berasaskan Web

·      E-Pembelajaran

·      Multimedia dalam pendidikan

 

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 6 – Pemilihan dan Penilaian Media Pengajaran

·  Rujukan:

 

 

9

 

Grafik dalam Pendidikan

·        Asas grafik

·        Elemen-elemen dalam grafik

·        Prinsip-prinsip grafik

·        Grafik dalam pendidikan

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial:  Akt. 7 – Multimedia dalam pendidikan (Tugasan individu I – Multimedia)

·  Rujukan:

 

 

10

 

Bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi

·        Diorama, Realia, Specimen, Model dll

·        lCarta, Graf, Peta dll

·        Rekabantuk Bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 8 – Grafik dalam pendidikan

·  Rujukan:

 

 

11

 

Penggunaan OHP dan Penghasilan Transparensi

- Jenis-jenis dan teknik penggunaan transparensi

·        Bahagian-bahagian OHP

·        Penggunaan OHP

·        Jenis-jenis transparensi

·        Penghasilan transparensi

·        Teknik penggunaan transparensi

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial: Akt. 9 – Bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi (Tugasan individu II – Penghasilan Bahan Pengajaran)

·  Rujukan:

 

12

 

Fotografi dalam Pendidikan

·        Asas fotografi

·        Jenis-jenis kamera & lensa

·        Bahagian-bahagian kamera

·        Komposisi

·        Fotografi digitial

·        Fotografi dalam pendidikan

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial:  Akt. 10 – Penggunaan OHP dan Transparensi

·  Rujukan:

  

 

13

 

Video dalam Pengajaran dan Pembelajaran

o     Video sumber

o     Video pengajaran

o     Teknik-teknik video

o     Penggunaan  video dalam pendidikan

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

 

·  Kuliah

·  Perbincangan

·  Tutorial:  Akt. 10 – Fotografi dalam pendidikan (Tugasan individu III – Fotografi)

·  Rujukan:

 

 

14

 

Refleksi  & Kesimpulan

·        Teknologi Pendidikan

·        Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pendidikan (ICT)

 

 

Dr  Mohd. Arif  Hj. Ismail

 

·  Borang soalselidik

·  Perbincangan

·   Tutorial:  Akt. 11 – Penggunaan video dalam pengajaran dan pembelajaran

 

 

 

 

 

 

 

TABURAN PENILAIAN

 

1.  Tugasan individu                                                     -            40 %

·      Tugasan individu I   :   Multimedia (15%)

·      Tugasan individu II  :   Penghasilan Bahan Pengajaran (10%)

·      Tugasan individu III :   Grafik & Fotografi  (15%)  

 

2.  Tugasan kumpulan  (Pembentangan)                    -  20%

 

3.  Peperiksaan Akhir                                      -           40%

 

 

 
PENSYARAH KURSUS :

 

Dr. Mohd. Arif Hj.  Ismail

Bilik: D108, Fakulti Pendidikan, UKM, Bangi

Tel: 03 89216274,  013 3522 300

Email:  mdarif@ukm.my

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: